Italiaanse campers van Etrusco nu ook in Nederland
Voor campers van het Italiaanse merk Etrusco konden kampeerders tot vorige week niet in Nederland terecht. Daar komt nu verandering in, want de hele camperlijn van Etrusco staat binnenkort ook bij Nederlandse dealers. Inclusief een nieuw model op de Renault Master.
Etrusco: uit de Laika-fabriek
Het merk Etrusco bestaat sinds 2016 en maakt deel uit van de Erwin Hymer Groep (EHG). De productie van de campers vindt plaats in San Casciano in Val di Pesa. In deze fabriek in het Italiaanse Toscane rollen ook de campers van Laika van de band. Het wagenpark van Etrusco bestaat uit buscampers, alkoofcampers, halfintegraalcampers en integraalcampers. De naam Etrusco is afkomstig van de Etrusken, een volk uit de oudheid. Deze Etrusken zaten de bouw van de Laika-fabriek enkele jaren geleden lelijk in de weg. Tijdens de werkzaamheden stuitten de bouwers namelijk op een Etruskische nederzetting. Deze ontdekking moest uiteraard grondig worden onderzocht, waardoor de bouw een tijd stillag. Toen EHG een nieuwe naam voor een Italiaans campermerk zocht, was die snel gevonden: Etrusco.
Renault Master als basisvoertuig
Bij de perspresentatie in het Duitse Leutkirch im Allgäu introduceerde Etrusco drie nieuwe modellen: twee smalle halfintegralen op de Renault Master en een 4x4-versie van de CV 600 DF-buscamper op Ford.
De keuze voor de Renault Master als basisvoertuig past helemaal in het straatje van EHG, dat tegenwoordig voor steeds meer nieuwe chassis kiest. De Etrusco Vans, zoals ze officieel heten, gaan in Nederland door het leven als een smalle halfintegraal. Deze Vans hebben de looks van een halfintegraal en de compacte afmeting van een buscamper. Dat geldt ook voor de nieuwkomers, die een breedte van 2,14 meter hebben. De Etrusco Van is er in twee indelingen: de V 5.9 DR van 5,99 meter en de V 6.8 SR van 6,82 meter.
Etrusco Van in twee indelingen
De V 5.9 DR heeft een dwarsbed van 1,94 x 1,35/1,20 meter. Het compacte keukenblok is onder meer uitgerust met twee gaspitten, een spoelbak en een 78 liter-koelkast. In de variobadkamer is een wastafel met zwenkwand geplaatst.
De V 6.8 SR heeft achterin genoeg ruimte voor enkele bedden die een afmeting van 1,92 x 0,72 / 1,94 x 0,80 meter hebben. Ook heeft deze camper een zijstoel, die een extra zitplaats biedt. Verder is deze indeling vrijwel gelijk aan de korte Van, al is in de 6.8 SR van de dinette nog een derde bed te maken. De actuele Nederlandse prijs van de Vans kan elk moment bekend zijn.
Etrusco CV 600 DF 4x4
Nieuw bij Etrusco is ook de CV 600 DF 4×4. Deze buscamper op Ford is uitgerust met intelligente vierwielaandrijving. Bij hobbelige of gladde (snel)wegen wordt de vierwielaandrijving automatisch geactiveerd. Deze 4×4-variant is het zustermodel van de CV 600 DF, die Etrusco vorig jaar op de markt zette. De nieuweling is met een breedte van 2,06 meter en een lengte van 5,98 meter al even compact als voorgenoemde buscamper. De Ford Transit is standaard voorzien van een 130 pk-motor en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is een krachtige 170 pk-motor verkrijgbaar. Etrusco zet ook een vaste trekhaak op de optielijst. Volgens het merk is hier veel vraag naar. Hiermee heeft de CV 600 DF 4×4 een technisch toegestaan trekvermogen tot 2,8 ton, waardoor hij bijvoorbeeld een boot kan trekken.
De indeling is verder gelijk aan de CV 600 DF zonder vierwielaandrijving. Standaard heeft deze buscamper vier zitplaatsen – de draaibare cabinestoelen meegerekend – en een dwarsbed met twee slaapplaatsen. Een derde slaapplaats is optioneel. De Etrusco CV 600 DF 4×4 heeft een vanafprijs van 84.990 euro.