Eigen identiteit voor Randger buscampers
Twaalf buscampers op maar liefst vijf verschillende basisvoertuigen telt het wagenpark van het jonge Franse merk Randger, onderdeel van de Trigano Groep. Elke wagen heeft eigen indeling, al spreken de Fransen liever van een ‘eigen identiteit’. Randger richt zich op avontuurlijke stellen, gezinnen en vrienden die graag reizen in een rijk uitgeruste buscamper met een bijzonder interieur.
Vijf basisvoertuigen
Voor elke buscamper heeft Randger wel een passend basisvoertuig. Zo levert Ford de Custom en de welbekende Transit. Fiat staat met de – hoe kan het ook anders? – Ducato in het wagenpark en Renault is present met de Trafic en vanaf dit seizoen ook met de Master. In totaal zijn er dus vijf basisvoertuigen voor de twaalf buscampers van Randger.
Om de campers voor alle seizoen geschikt te maken, besteedt Randger veel aandacht aan de isolatie. Alle wagens hebben een meerlaagse sandwichvloer, geïsoleerde wanden en isotherme gordijnen voor de – eveneens geïsoleerde – achterdeuren. Verder zijn alle Randger-campers uitgerust met onder meer een compressorkoelkast, directe en indirecte led-verlichting en een Truma D4 dieselboiler. De meeste campers, met uitzondering van de R499, R490 en R535, hebben verzonken ramen met dubbele beglazing. Een 100A lithiumbatterij, niet aanwezig in de R490, R499 en R535, vergroot de zelfredzaamheid onderweg.
Van campingbus tot buscamper
De kleinste camper van het stel is de Randger R490 op de Ford Transit. Deze campingbus is 4,97 meter lang en 1,99 meter breed. Ondanks zijn geringe afmetingen, biedt hij overdag toch plaats aan vijf personen. 's Nachts kunnen er vier mensen in slapen. De bank is om te bouwen tot tweepersoonsbed en ook in het pop-up dak zijn nog twee slaapplaatsen te vinden.
Een stuk groter is de Randger R640, die met zijn 6,36 meter de langste camper van het stel is. Deze buscamper is 2,05 meter breed en 2,60 meter hoog. Van de enkele bedden achterin is een tweepersoonsbed te maken. Tussen de bedden is er, in dien gewenst, ruimte om grote bagage zoals surfplanken neer te zetten.
Ook het vermelden waard zijn de twee 4x4-uitvoeringen: de R560 4x4 en de R570 4x4. Beide buscampers staan op de Ford Transit en zijn 5,98 meter lang. Het verschil in beide campers zit 'm in de indeling. De R570 heeft enkele bedden en die ruimte moet ergens vandaan komen. Randger lost dat op door een dinettebank weg te laten en slechts de cabinestoelen – in combinatie met de draaibare tafel – als zitmogelijkheid te gebruiken. Hierdoor is dit echt een camper voor twee personen. De R560 heeft een dwarsbed en een dinettebank.
3-in-1 badkamer en opties
Randger laat zich voorstaan op de modulaire badkamer die in de meeste campers is te vinden. Deze zogenoemde 3-in-1-badkamer is op drie verschillend manieren te gebruiken. Doet de ruimte alleen dienst voor toiletbezoek, dan is de wastafel opklapt. Voor handen wassen en tanden poetsen, klapt de wastafel naar beneden open. En door een wandje uit te trekken, ontstaat een aparte douchecabine.
Optioneel zijn nog zaken als een zonnepaneel en een fietsenrek verkrijgbaar.
Nederland heeft (nog) geen Randger-dealer. In België zijn wel verkooppunten te vinden.