Is de VW T7 Multivan nog wel een bus?

Beetje bij beetje komt er meer nieuws naar buiten over de nieuwe VW T7. Bijvoorbeeld dat hij op het MQB-platform staat. En daarmee ook een lager laadvermogen zal hebben. Is het nog wel een echte bus? Of is de T6.1 in dat opzicht Der Letzter Mohikaner?

Gelijkenis met de ID Buzz

De eerste teaser-foto die VW naar buiten bracht, was die van het front. We zien een lichtstrip over de hele breedte en in het midden het nieuwe logo. Verder vallen de smalle koplampen op. De voorkant heeft veel weg van de elektrische ID-modellen. De tweede foto laat al heel wat meer zien. Namelijk de complete carrosserie. Op de foto hiernaast de volledig elektrisch aangedreven VW-ID Buzz.

Glazen dak zorgt voor veel lichtinval

De vrijgegeven schets (foto boven artikel) toont de VW Multivan T7 in een voor Volkswagen typische bi-color-kleurstelling. De gebruikte kleuren zagen we tot nu toe nog niet: zwart en rood. Het front is duidelijk langer dan bij zijn voorgangers. We herkennen hierin de stijl van de illustere T3 en T4. De T7 heeft meer spoorbreedte. Ook de wielbasis is langer. De voor- en achterwielen staan dus verder uit elkaar. De nieuwe bus is daarbij platter. Hij is aerodynamischer geworden. Dat scheelt ook in het brandstofverbruik, dat hierdoor lager moet uitvallen. Hij lijkt daardoor ook meer op een Renault Espace-achtig model dan op de bus zoals we die tot nu toe kennen van VW. Het dak is helemaal doorzichtig, wat voor veel daglicht zorgt.

Geen bank meer achterin

De bus van de schets heeft een sunroof met daarachter een groot glazen panoramadak. Ook zien we nog voor de voordeur een zijraampje. Dat had tot nu tot geen enkele VW-bus. Volkswagen kondigt een compleet nieuw systeem aan voor de zitplaatsen. Er zijn alleen nog losse stoelen. Ook de achterste rij zal geen bank over de volle breedte meer hebben. De losse stoelen met ingebouwde hoofdsteunen zijn gemakkelijk in en uit de bus te halen. Ze staan namelijk op rails en zijn daardoor ook te verschuiven. Ook zijn ze op te klappen. De Multivan heeft daarbij een tafel.

Eerste foto front als teaser

De eerste gepubliceerde foto toonde alleen het front. Daarna volgden een aantal schetsen. Op die schetsen valt het digitale display achter het stuur op. Dat kan VW zo uit de rekken van de personenautodivisie trekken. In het midden van het dasboard een beeldscherm. Dit is vermoedelijk voor het bedienen van het infotainmentsysteem. De VW Multivan heeft aan beide kanten een schuifdeur. De T7 zal worden gebouwd op het zogenaamde MQB-platform. Hetzelfde platform dat onder andere ook de nieuwe Caddy gebruikt. Met dit platform heeft de nieuwe Multivan een personenauto basis. Er komt overigens geen volledig elektrisch aangedreven versie van de T7. Er komt wel een plug-in hybride versie. Voor een volledig elektrisch aangedreven bus moeten we wachten op de ID-Buzz.

T6.1 blijft leverbaar

Het eerder genoemde MQB-platform is ook de reden dat het laadvermogen van de nieuwe T7 een stuk lager is dan dat we dat van de Volkswagenbussen tot nu toe gewend zijn. De T6.1 (foto hiernaast) blijft daarom als rasechte Transporter leverbaar. Ook na de introductie van het nieuwe model. Dat is goed nieuws voor de camperfabrikant en de zelfbouwer. Want die T6.1 leent zich beter om tot camper om te bouwen. Of het iconische bordje hieronder ook nog op de nieuwe T7 Multivan thuishoort, is nog even afwachten.