Waar hang jij de caravan het liefst achter?

Vijf trekauto's op een rij

Skoda Kamiq

Skoda valt al een hele tijd onder Volkswagen. En daarmee ging de kwaliteit, maar uiteindelijk toch ook de prijs omhoog. De Kamiq is er sinds 2018 en is wat je noemt een kleine SUV. Hij heeft een behoorlijk laadvermogen en ook zijn trekkracht mag er zijn. De 1.5 TSI heeft een 1.5 liter benzinemotor onder de kap. Die brengt 150 pk op de been. Hij is er ook als 1.0 TSI driecilinder met 110 pk. De fabrikant geeft aan dat die laatste een caravan tot 1200 kilo kan trekken. De Skoda is er naar keuze met een handgeschakelde zesbak of een zeventrapsautomaat.

Leuke gadgets

Leuk: de ruitenkrabber uit het tankklepje, het lampje in de bagageruimte dat ook een zaklampje is en de paraplu in het portier. De Skoda Kamiq is verkrijgbaar in vijf verschillende uitvoeringen vanaf 23.990 euro. Lees hier het hele artikel.

Subaru Forester

Een boxermotor met verrassend veel trekkracht en permanente vierwielaandrijving. Subaru is altijd al een beetje een eigenwijs geweest. Zo schijnen er ook veel mensen te zijn die de Forester niet mooi vinden. Je mag er in ieder geval een caravan tot aan 2000 kilo achter hangen. Deze gezins-SUV met hoge instap verscheen in 1997. Er was een turboloze versie en eentje mét luchthapper op de motorkap. Sinds 2008 is hij er ook als diesel.

Betrouwbaar imago

De Subaru Forester is in de loop der jaren wat hoger en groter gegroeid. Hij komt dit jaar goed uit de betrouwbaarheidstest van de Consumentenbond. Verkrijgbaar vanaf 48.195 euro. Lees hier ons eerdere artikel.

Audi e-tron 55 Quattro

Dé rally-auto van weleer als brave elektrisch aangedreven caravantrekker? Het kan vekeren. Maar vergis je niet. Deze e-tron heeft nog wel degelijk 408 pk onder de kap. De twee elektromotoren en vierwielaandrijving maken ook van deze Quattro een heuse sportauto. Over smaak valt niet te twisen, we know. Maar wat is het een plaatje om te zien. Hij heeft volgens de fabrikant een actieradius van 401 kilometer. We lezen dat in de praktijk 350 kilometer realistischer is. Dat is dan wel zonder caravan aan de trekhaak. Die zal daar ongetwijfeld nog wat van afsnoepen.

Zware sportauto

Omdat de Audi door de accu's wat zwaarder is – hij weegt 2465 kilo – heb je voor het trekken van een caravan een BE-rijbewijs nodig. Je mag er dan nog 1800 kilo caravan achter hangen. Deze Quattro kost iets meer dan 84.000 euro. Het artikel.

Volkswagen Tiguan

De Volkswagen Tiguan is net begonnen aan zijn derde generatie. Hij is sinds 2007 te koop. Zijn naam is bedacht door de lezers van het Duitse blad Autobild. Het is een samentrekking van de woorden tijger en leguaan. Met zes miljoen verkochte exemplaren was hij in 2019 de best verkochte Volkswagen. Afhankelijk van de gekozen motor kan hij 1600 tot 2500 kilo aan trekgewicht aan. Absolute hoogtepunt voor de caravanrijder is de Trailer-assist. Wel een waarschuwing. Als je dat eenmaal gewend bent, wil je nooit meer zonder. Klik hier voor dat leuke reclamefilmpje.

Derde generatie

De derde generatie van de Tiguan is er in verschillende uitvoeringen. Vanaf 36.641 euro staat hij voor de deur. De dikste uitvoering – de R-Line – komt uit op zo'n 44.000 euro. Lees hier ons eerdere artikel.

Mazda CX 5

Ook de Mazda hoort qua model in hetzelfde rijtje. Hoog op de wielen, hoge instap, grote achterklep. Een prima vakantieauto. De CX 5 is er met tweewielaandrijving en 165 pk onder de kap. Bij de vierwielaangedreven exemplaren is de 2.5 benzine met 195 pk de top. Er zijn ook twee dieselversies. Hij mag – afhankelijk van de uitvoering – 1800 tot 2000 kilo trekken. We lezen wel in de reviews dat hij als caravantrekker wat koppel te kort zou komen. Daar staat tegenover dat hij volgens de ANWB zo betrouwbaar is als je van een Japanner mag verwachten.

Probleemloze kilometers

De Mazda CX 5 is er in verschillende uitvoeringen. Hij is te koop vanaf 36.390 euro. De diesels zijn als gebruikte occassions wat minder dik gezaaid. Lees hier ons artikel.