Elektrische E-Ducato geschikt als camper?

Al een tijdje geleden aangekondigd, maar nu kan de klant hem ook echt bestellen: de volledig elektrisch aangedreven E-Ducato. Is hij bruikbaar als camperbasis?

Populairste basisvoertuig

De Fiat Ducato is al tijden het meest gebruikte basisvoertuig voor campers. Vanaf nu is hij er ook als volledig elektrisch aangedreven versie. De good old multijet diesel is vervangen door een flink accupakket. Dat maakt ook dat zijn aanschafprijs hoog is. Die begint net iets boven de 50.000 euro. Daar staat tegenover dat er geen bpm is verschuldigd. En dat de gebruikskosten laag zijn. De E-Ducato is er in bijna alle uitvoeringen die er ook zijn met de huidige dieselmotoren. Het maximale gewicht loopt van 3500 kilo tot aan 4250 kilo. Bij de laatste versie is het laadvermogen dat overblijft 1900 kilo.

Twee verschillende accupakketten

Er zijn twee verschillende accupakketten om uit te kiezen. De basisversie heeft 47 kWh. Tegen meerprijs kun je ook kiezen voor de 79 kWh variant. Beide versies hebben dezelfde elektromotor, die is 90 kW sterk. Dat is goed voor 122 pk en een koppel van 280 Nm. Het verschil zit hem in de actieradius. Met het sterkste accupakket van 79 kWh kom je 370 kilometer ver. Met de basisaccu blijft daar 235 kilometer van over. Dit is volgens de berekening van de zogenaamde WLTP City Cycle. Kijk hier voor uitleg over deze testmethode. Het verbruik is hierbij gemeten in de stad. Ga je de snelweg op met een hogere luchtweerstand, dan hou je minder actieradius over. Pluspunt is dat bij het afremmen op de motor, bijvoorbeeld bij het afdalen, weer energie wordt geladen.

Drie verschillende laders

De accu opladen doe je aan de laadpaal. Daarvoor zijn er drie verschillende on-board laders. Vooralsnog is dat de 6,7 kW-lader voor de kleine accu. Voor de grote accu is er een 11 kW-lader. Later komt er ook een 22 kW-versie beschikbaar. Je kunt de E-Ducato ook aansluiten op een snellader. Fiat heeft nog niet bekendgemaakt hoe lang dit laden duurt. De gemiddelde duur bij elektrische auto's ligt momenteel bij zo'n 40 minuten voor een 80% volle accu.

E-Ducato als camper kan prima

Het zal niet lang meer duren of ook op de camping en de camperplaats staan laadpalen. Dan is het een kwestie van de E-Ducato 's nachts opladen. Hij is dan de volgende ochtend klaar voor vertrek. Je komt er zo'n 300 kilometer ver mee. Dan moet hij een half uurtje aan een snellader. Maar na drie uur rijden is de gemiddelde camperaar zelf ook wel aan een pauze toe, dus dat lijkt geen probleem. Of je combineert het laden met boodschappen doen. Zeker als je nog maar een klein stukje hoeft tot aan de volgende camping, is dat een prima oplossing. Hoeveel kilometers maak je nu gemiddeld op een vakantiedag als je onderweg bent? Onderweg dien je het always charging principe aan te houden. Kijk overal waar je parkeert altijd of er een laadpaal in de buurt is.

Wat kost dat nou?

De hogere aanschafprijs noemden we al. Voor het gebruik mag je uitgaan van ongeveer de helft van een Ducato op diesel. Brandstof en onderhoud zijn veel voordeliger. Al weet niemand wat de elektriciteitsprijs in de toekomst gaat doen.

Je hebt aan de E-Ducato een fluisterstille camper zonder uitstoot, die elke milieuzone in mag. Schakelen hoeft niet meer. Het extra gewicht van de accu's is nog wel een dingetje. Zeker voor mensen zonder groot rijbewijs. Daar is onder andere de NKC al mee bezig. Daarover lees je hier meer. Of een elektrische auto nou echt wel beter is voor het milieu? Jazeker. Lees hier waarom dat zo is.

This video has been disabled until you accept marketing cookies.Manage your preferences here or directly accept targeting cookies