Elektriciteit in de camper


Off-grid met de Hymer B-MC T600

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Vrijheid zonder zorgen

Een camper is de ultieme vorm van vrijheidsbeleving. Het huisje op wielen staat altijd klaar voor vertrek en je kunt gaan waar de weg je heen voert. De enige beperking is jouw behoefte aan energie en dan meer specifiek: elektriciteit. Want je kunt prima van de paal gaan met een loodaccu van 90Ah als je je verbruik maar in de gaten houdt.

Gemiddeld kun je bij beperkt gebruik – dat is alleen een lampje, de kachel en de waterpomp – een dag of twee à drie met de stroom in de accu doen. Zet je 's avonds de televisie aan, wil je de fietsen opladen of je iPad en twee telefoons opladen? Dan kom je hooguit op een dag. Dan moet je weer vertrekken of de motor laten lopen om de accu op te laden.

Maar hoe los je dat nou op? Welke accu moet je erbij zetten, hoeveel gebruik je eigenlijk en wat is dan genoeg?

Wij zijn op bezoek gegaan bij de off-grid-specialisten van Stroomwinkel.nl. Daar hebben ze ons uitgelegd hoe je de energiebalans in de camper berekent en wat je met de uitkomst hiervan kunt doen.

Zonnepanelen helpen

Wil je zo lang mogelijk bij de stroompaal vandaan blijven? Kijk dan allereerst naar zonnepanelen. De opbrengst van de panelen – mits goed gekozen – kan je verbruik meestal niet helemaal aanvullen. Maar het verlengt zeker de tijd dat je zonder externe bron kunt blijven staan. Dat verschil tussen opbrengst en verbruik heet de energiebalans.

Wij hebben trouwens een rekenmodule online staan die je helpt bij het berekenen van jouw energiebalans. Die vind je hier.

De basis voor je hele energiegebruik is natuurlijk de accu. Wij zijn inmiddels overtuigd overgestapt op een LiFePo4 accu vanwege de hoge capaciteit, het lage gewicht en de hoge levensverwachting. Wist je trouwens dat je bij een loodaccu van 90Ah netto maar 40Ah kunt verbruiken? Dat moet je zeker meewegen bij de aanschaf van een accu.

Neem daarbij het gewicht van een LiFePo4 accu (200Ah 15 kilo) en de balans slaat al snel over in het voordeel van die laatste. LiFePo4 accu's nemen daarnaast de laadstromen sneller op; je kunt dus sneller laden.

Altijd 230 volt aan boord

Maar onze behoefte gaat verder: de e-bikes willen wel opladen met 230v. De laptop en de camerabatterijen moeten regelmatig aan de oplader. En wij zetten koffie met een Nespresso. Toegegeven, die koffie kunnen we ook anders oplossen.

Daarnaast staan wij – zeker tijdens de zomermaanden – vaak op plekken waar helemaal geen stroom voorhanden is. Twee dagen hier, drie dagen daar.

Intussen gaat het werk door en hebben we iedere dag weer die stroom nodig voor de camera's en de laptop.

Daarvoor gebruiken we een omvormer van Victron. Om twee redenen hebben wij gekozen voor de Multiplus 12/1600/70. Ten eerste is het een zuivere sinus omvormer, dus alle apparaten voelen zich er goed bij. Ten tweede laadt deze omvormer zodra we wél aan de stroom staan de accu op met 70Ah. Omdat de accu een LiFePo4 accu is, kan die de energie sneller opnemen dan een loodaccu en zal onze 200Ah accu binnen 3 uur van helemaal leeg, weer vol zijn.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Volledige controle

Met al deze energie aan boord schiet de voltmeter op ons boordpaneel in de camper echter wel te kort. De resterende capaciteit van een LiFePo4 accu kun je namelijk niet afmeten aan de aanwezige spanning (volt). Die blijft namelijk continu ruim boven de 12 volt. We moeten daarom meten wat er uit de accu wordt gebruikt. Hiervoor hebben wij een Victron BMV geïnstalleerd. Die kun je ook uitstekend gebruiken bij een gewone lood- of AGM-accu. Met deze BMV kun je altijd zien wat de status van jouw accu is. Hoeveel je op dat moment gebruikt, hoe lang je nog kunt gebruiken tot leeg of hoeveel energie de zonnepanelen opleveren.

Zonder die informatie weet je eigenlijk helemaal niets. Want als jouw accu nu 11,4 volt aangeeft, hoe lang kun je dan nog het licht aanlaten? Of televisie kijken? Daarom is die BMV een uitstekend hulpmiddel die je continu van informatie voorziet zodat je eenvoudig je beslissingen kunt nemen.

Het schema

Op veler verzoek heeft de Stroomwinkel een basis installatieschema voor ons gemaakt. Dat schema legt uit hoe een installatie met een AGM accu of met een LiFePo4 accu eruitziet. Die kun je hier en hier downloaden.

Als jij zelf zo'n systeem wil aanschaffen, maakt de Stroomwinkel een schema voor jouw installatie als je dat systeem bij hen koopt.