Carado T 338
NKC Kampeerauto van het Jaar 2020

In de categorie halfintegralen ging de Carado er met de NKC-publieksprijs vandoor.

Veel camper voor je geld

De halfintegraal Carado T 338 heeft – net als zijn integraalzusje I 338 – een wel zeer complete uitrusting. Alle populaire af-fabriek gemonteerde extra's zitten gewoon bij de prijs inbegrepen. Daar hoef je dus geen meerprijs voor te betalen. Dat bracht de NKC tot de gerechtvaardigde conclusie dat je veel camper voor je geld krijgt.

Het interieur werd in de beoordeling als smaakvol en modern omschreven. Met veel daglicht, mede door het grote panoramaraam boven de cabine.

De T 338 is 6,96 meter lang. Hij heeft achterin enkele bedden. Optioneel kun je kiezen voor een hefbed voorin. Basisvoertuig is de Fiat Ducato.

Een optelsom

De winst van de Carado T 338 lijkt een optelsom. De halfintegraal is immers de meest populaire campersoort in ons land. En dan de indeling met enkele bedden: dat is de meest populaire indeling in Nederland. Doe daar dan ook nog eens de meest geliefde extra's bij en dan heb je natuurlijk al een winnaar. Daar komt bij dat Carado een volle dochter van Hymer is. Dat zie je terug in de degelijkheid en kwaliteit. De campers van dit merk rollen uit de Capron-fabriek in Duitsland. Made in Germany dus. Dat maakt die lage prijs alleen maar interessanter.

En dan dat ruimtegevoel in de camper. Zit je voorin, dan kijk je helemaal door naar achter. De camper lijkt wel twee keer zo groot.

Ruimte én ruim in extra's

De bedden zijn wat hoger en laten veel ruimte voor de garage daaronder. Fijn voor als de fietsen meegaan. Handig is de wand die over het toilet draait. Dat blijft daardoor droog tijdens het douchen. De keuken heeft een hoekopstelling, veel bergruimte en drie pitten.

Wat de extra's zijn? Nou, o.a. ABS, airbags, schotelveren onder het matras, airco in de cabine, cruise control en centrale deurvergrendeling. Verder: een hordeur, een fietsenrek, verwarming, een boiler, een joekel van een koelkast en een luifel. En dan zijn we vast nog iets vergeten.

Optioneel nog voller

Is er dan niks meer te wensen over? Nou nee, maar het kán wel. Je kunt kiezen voor 140 of 160 pk in plaats van de standaard 120 pk. En waarom niet meteen die heerlijke automaat bestellen? Ben je nog comfortabeler onderweg. Kies je voor de Truma Combi 4 E, dan kun je ook elektrisch verwarmen als je aan de stroompaal staat. Nog een handige extra: de achteruitrijcamera. Daarmee is je Carado T 338 halfintegraal supercompleet. Dankzij het optionele hefbed kun je met z'n vieren op pad. En dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn stahoogte van 2,10 meter. Of zijn ook al ruime laadvermogen van 720 kilo. En dat allemaal voor nog geen 77.000 euro.

Barcelona