This video has been disabled until you accept marketing cookies. Manage your preferences here or directly accept targeting cookies.

Nieuwe automaat voor Fiat Ducato

Het is een heet hangijzer onder de camperrijders: de automatische versnellingsbak. Natuurlijk zijn er die hards die denken zelf beter te kunnen schakelen dan een automaat dat kan. Ook zijn er bezwaren – zoals de angst om vast te komen zitten op nat gras – die mensen ertoe brengen een automaat links te laten liggen bij de keuze voor een nieuwe camper.

Automaat brengt naast comfort ook een lager verbruik

Echt comfortabel kon de 'oude' gerobotiseerde versnellingsbak van de Fiat Ducato niet worden genoemd. Wel was het lekker makkelijk dat je niet zelf hoeft te schakelen en vooral niet zelf hoeft te koppelen.

Met de nieuwe Euro 6 D-temp motoren heeft Fiat nu ook een echte automatische versnellingsbak geïntroduceerd.

Vroeger kostte een automaat meer brandstof, tegenwoordig zijn ze zo efficiënt dat ze brandstof besparen. Door precies op de juiste toerentallen te schakelen en zo steeds het meeste uit het koppel van de motor te halen, blijft het verbruik beperkt. Ook de negen versnellingen dragen hier aan bij. Zo kun je vaker het juiste verzet bij het juiste toerental kiezen.

Niet de eerste de beste

Voor de nieuwe automaat deed Fiat een greep uit het magazijn van ZF. Deze Duitse producent van bijvoorbeeld automatische versnellingsbakken levert onder andere aan Iveco, maar ook aan Rolls Royce en BMW. Dat mag een certificaat voor kundigheid worden genoemd, denken wij.

De sterkste 177 pk Euro 6 motor levert met die automaat zelfde 50Nm meer koppel dan de 400Nm van de handgeschakelde versie.

Wij hebben ermee gereden

In de video hiernaast maken we een korte proefrit met de 160 pk uitvoering van de Ducato met een Adria Compact erop en de nieuwe negentraps automaat erin. We waren behoorlijk onder de indruk. Kijk zelf maar.

120 Multijet

Euro 6d-TEMP

Max. vermogen: 120 pk (89 kW) bij 2750 toeren/min

Max. koppel: 320 Nm bij 1400 toeren/min

Cilinderinhoud: 2300 cm3

140 Multijet

Euro 6d-TEMP

Vermogen: 140 pk (104 kW) bij 3500 toeren/min

Koppel: 350 Nm van 1400 tot 2500 toeren/min

Cilinderinhoud: 2300 CM3

Verkrijgbaar met nieuwe automatische versnellingsbak met negen versnellingen

160 Multijet

Euro 6d-TEMP

Vermogen: 160 pk (117 kW) bij 3600 toeren/min

Koppel: 380/400 Nm van 1500 tot 2750 toeren/min

Cilinderinhoud: 2300 cm3

Verkrijgbaar met nieuwe automatische versnellingsbak met negen versnellingen

180 Multijet

Euro 6d-TEMP

Max. vermogen: 178 pk (130 kW) bij 3500 toeren/min
Max. koppel: 400/450 Nm van 1500 tot 3000 toeren/min
Cilinderinhoud: 2300 cm3
Verkrijgbaar met nieuwe automatische versnellingsbak met negen versnellingen

Nieuwe motoren indrukwekkend

De nieuwe Euro 6d-temp motoren komen in vier uitvoeringen waarvan eigenlijk alleen de drie sterkste te overwegen zijn voor een camper. De 120, 140, 160 en 180 Multijet motoren leveren hun hoogste koppel al vanaf 1500 toeren. Dat zorgt ervoor dat je al bij een relatief laag toerental alle kracht ter beschikking hebt die je nodig hebt om de camper te verplaatsen.

Ultieme ECO stand

Als kers op de taart hebben de versies met automatische versnellingsbak een power stand en een eco stand. Met name die laatste – die bij de 160 en 180 multijet beschikbaar is – zorgt ervoor dat het toerental extra daalt en het maximum uit iedere litere diesel wordt geperst. Zo schakelt bijvoorbeeld de brandstofpomp naar half vermogen.

Meer kracht meer comfort

Er rijden nu nog mensen rond met dieselmotoren die minder dan 100 pk hebben en geen turbo. Met het huidige verkeer is dat eigenlijk niet meer verantwoord. Natuurlijk, ze zullen zeggen dat zij geen haast hebben en dat is waar. Maar op een helling in de Alpen een hele rij vrachtwagens ophouden is geen optie meer.

Wij denken daarom dat je niet voor minder moet gaan dan de 160 Multijet als je een nieuwe camper koopt. Je krijgt er dan de eco stand op als je de automaat kiest. Zuiniger als het kan en sterker als je het nodig hebt.